Jsem člen Klubu přátel člověka v tísni

Záchrana jedlobukového pralesa v Bílých Karpatech

Prisojnik

2002
Mapa okolí Vršiče

Na vrchol Prisojnik vede mnoho cest, ale doporučil bych tu ze sedla Vršič, které se svou nadmořskou výškou 1611 m.n.m. a lehkou dostupností autem, ušetří mnoho výškových metrů a sil. Přímo v sedle je parkoviště, kudy hlavně přes víkend proudí davy. Cena parkovného je 700 SIT (4 €) za den, dá se však stát i pod parkovištěm, kde není třeba platit.

V sedle je chata Tričarjev dom na Vršiču, který nám zázemím a obsluhou připomene ubytovnu dob minulých, každopádně tu ale teče teplá voda a je tu relativně levno: spaní - 840/1200 + 380 (taxa) SIT, čaj - 150 SIT, kakao - 250 SIT, 3ks palačinek - 450 SIT.

Vršič (1611) - Prisojnik (2547) - Vršič
Kolem Tričarjev domu po šipkách vede na Prisojnik vcelku lehká cesta, zprvu lesíkem, poté pohodlnou cestou úbočím s krátkými výhledy. Asi po půl hodině chůze odbočuje cesta ostře doprava do kopce kolem Velkého Prisojnikova okna (hlavního magnetu celé trasy, údajně největšího okna v Alpách) a ferátou na Prisojnik. Druhá varianta je pokračovat rovně a dostat se na Prisojnik velmi pohodlnou cestou (myšlenou jako sestupová) a dojít k oknu z vrcholu druhou stranou. Celková čas je 5 hod - 3 hod výstup a 2 hod sestup na Vršič. Cesta je sice místy jištěná, leč není zapotřebí úvazku. Doporučovali bychom jít první variantou, tzn. nejprve k Prisojnikovu oknu, pak na vrchol a sestupovkou dolů.
Pro ty, kteří si chtějí užít feráty se zde nabízí další dvě možnosti:
  • Kopičarjevova pot - nástup začíná cestou směrem na Poštarski dom, kde v levotočivé zatáčce vede nenápadná vyšlapaná cesta vpravo dolů. Jiná varianta nástupu je od chaty Koča na Gozdu (1226). Tato feráta je velmi dobře jištěná a ústí přímo do Prisojnikova okna. Cesta k nástupu trvá tak 1/2 hod, samotná feráta cca 2,5 hod. Rozhodně nutný sedák a helma.
  • Hanzova pot - jištěná cesta od Koča na Gozdu, která vede přímo na vrchol Prisojniku. Svrchu vypadá moc zajímavě.

Z prisojniku lze pak dále pokračovat na vrchol Razor (2601), podle průvodce fyzicky náročná cesta, nebo slézt do údolí Mlinarica a k silnici mezi Trentou a Vršičem.